PROTECTING CHILDREN FROM PEER VIOLENCE – THE ROLE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63177/zrpfpr.012025.04

Keywords:

violence, cyberbullying, peer group, school, family.

Abstract

Peer violence in educational institutions is becoming an increasingly common phenomenon. The relationship between children within educational institutions is becoming increasingly brutal, and the consequences of peer violence are becoming increasingly terrible. The main problem of this work is the disrupted relationships within the peer group, which results in problems of violence, sexual abuse, infliction of minor and serious bodily injuries, constant psychological violence and violence in cyberspace.

The aim of this paper is to point out potential causes that lead to the disruption of relationships within peer groups, which can be endogenous and exogenous in nature. The paper also focuses on the preventive and punitive role of educational institutions in the fight against peer violence. The paper analyzes examples of peer violence in the world and in the Republic of Serbia, as well as measures that are taken with the aim of regulating relationships within peer groups, protecting children and combating violence among children and young people in educational institutions.

References

Антоновић, Р. 2024. Кривичноправни положај деце и малолетних лица – делинквенција, превенција и казнена политика, Институт за српску културу Приштина – Лепосавић;

Вуковић, С. 2020. Превенција криминала, Криминалистичко – полицијски универзитет, Београд;

Газетић, Д. 2022. Узроци, последице и превенција вршњачког насиља у школи, Универзитет у Нишу, Ниш;

Гојковић, В; Вукичевић, Л. 2011. „Вршњачко насиље – bullyng код учесника средњих школа“ У: Зборник Института за криминолошка и социолошка истраживања (ур. Б. Кнежић; И. Стевановић), Београд;

Димовски, Д; Мирић, Ф. 2012. „Политика сузбијања малолетничке делинквенције као детермината друштвеног развоја“, Анали пословне економије, св. 1, Бања Лука;

Живадиновић, Т. 2024. „Вршњачко насиље – превентивна улога породице и школе“, Правне теме, Департман за правне науке Универзитета у Новом Пазару;

Играчки Ј. 2024. „Узроци, последице и превенција вршњачког насиља“, Правне теме, Универзитет у Новом Пазару;

Југовић, А. 2011. „Превенција суицида младих“ У: Зборник Института за криминолошка и социолошка истраживања (ур. Б. Кнежић; И. Стевановић), Београд;

Николић, Н; Антонијевић, Р. 2020. „Образовање као фактор културне репродукције и културне продукције“, Баштина број 51, Институт за српску културу Приштина – Лепосавић;

Пејовић – Милованчевић, М. 2001. Поремећај понашања деце и омладине – морални и психопатолошки фактори, Задужбина Андрејевић, Београд;

Smith, P. 2019. Psihologija vršnjačkog nasilja, kako sa nasilništvom u školi?, Psihoplos Institut, Novi Sad;

Шаљић, З. 2017. Превенција антисоцијалног понашања ученика – шта и како радити у школи, Институт за педагогију и андрагогију, Београд.

Published

13.06.2025

How to Cite

ANTONOVIĆ, R. (2025). PROTECTING CHILDREN FROM PEER VIOLENCE – THE ROLE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Zbornik Radova Pravnog Fakulteta Univerziteta U Prištini, (1). https://doi.org/10.63177/zrpfpr.012025.04