DAC7: IMPLICATIONS FOR THE SERBIAN TAX SYSTEM

Authors

  • Luka BATURAN Assistant Professor, University of Novi Sad, Faculty of Law, Republic of Serbia https://orcid.org/0000-0002-0315-2486
  • Marija MITROVIĆ Ph.D Candidate, University of Novi Sad, Faculty of Law, Republic of Serbia

DOI:

https://doi.org/10.63177/mns.2025.13

Keywords:

DAC7, administrative cooperation, digital platforms, platform work, taxation of freelancers, tax evasion.

Abstract

This paper examines the legal implications of Council Directive (EU) 2021/514 (commonly referred to as DAC7) on the tax system of the Republic of Serbia, within the broader context of expanding digital business models and increasing cross-border economic activity. Special emphasis is placed on the obligations of digital platform operators regarding the identification, collection, verification, and reporting of taxpayer-related information, as well as on the legal nature of these duties within the framework of administrative cooperation in tax matters.

            The paper further explores Serbia’s legal and institutional capacity to join the system of automatic exchange of information envisaged by DAC7, with particular reference to existing bilateral and multilateral double taxation treaties and the Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters. Harmonization with the DAC7 framework may represent a valuable opportunity to enhance fiscal discipline and ensure more effective taxation of income generated through digital platforms. Achieving these objectives, however, would require timely reform of the domestic regulatory framework and strengthening of institutional capacities—an imperative that gains further relevance in the context of Serbia’s EU accession process.

References

Анђелковић, М. (2016): Неке специфичности пореске контроле у савременим условима пословања. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 55(74), 161-173;

Божичић, Д. (2021): Остваривање и заштита права на рад у дигиталној економији. Докторска дисертација, Правни факултет Универзитета у Новом Саду;

Bormotova, A. (2021): Aspects of application of tax control by countries for cross-border operations. International review, No. 3/4, 188-200;

De Stefano, V. (2016): The rise of the just-in-time workforce: On-demand work, crowdwork and labour protection in the gig-economy, ILO, Conditions of Work and Employment Series No. 71;

Van Wamelen, J. T. & Stevens, S. A. (2021): The DAC7 Proposal and Reporting Obligation for Online Platforms. EC Tax Review, 30(1);

Дабетић, Д. (2008): Република Србија и избегавање двоструког опорезивања. Рачуноводство д.о.о., Beograd;

Degryse, C. (2017): Shaping the world of work in the digital economy. ForesightBrief, ETUI, No. 1, 2;

Eurofound (2018): Employment and working conditions of selected types of platform work. Luxembourg;

Жунић Ковачевић, Н. & Цвенчек, М. (2022): Порезна евазија и порезни надзор у свјетлу Директиве о административној сарадњи (DAC) и терет доказивања у правној пракси. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Splitu, 59(3);

Заполска, К. (2023): DAC7 Directive 2021/514/EU: Review of Some Solutions in the Context of the Fundamental Rights of Entrepreneurs. Bialostockie Studia Prawnicze, 28(4), 91-104;

Ивановић, А. (2014): Облици међународне пореске контроле као метод спречавања и сузбијања пореских кривичних дела. Pravne teme, 2(4), 84-96;

Јашаревић, С. (2015): Нове форме рада у Европској унији, Хармонизација српског и мађарског права са правом Европске уније, тематски зборник 3. књига, Правни факултет у Новом Саду, Нови Сад;

Klemenčić, I. & Klun, M. (2022): Exchange of Information in Tax Matters: Experiences from Croatia and Slovenia. Hrvatska i komparativna javna uprava, 22(4), 611-613;

Mastacaneanu, I., Gorita, A., & Capatina, E. (2021): New Reporting Requirement to the Tax Authorities. Tax Magazine, No. 6, 440-444;

Matras, Tomas (2022): Od DAC1 do DAC7. Rozwój automatycznej wymiany informacji do celów podatkowych w ramach Unii Europejskiej. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 73(2), 98–121;

Милошевић, Г., Батуран, Л. (2023): Опорезивање прихода "фриленсера": порез на приходе од уговорене накнаде од ауторских и сродних права и уговорене накнаде за извршен рад, на које се порез плаћа самоопорезивањем. Радно и социјално право, 27(1), 115-134;

Милошевић, Г. Б., Кулић, М. В., Цвјетковић, И. Ц. (2021): Пореско право. Правни факултет Универзитета у Новом Саду, 166-167;

Nyka, M. & Zapolska, K. (2024): The Impact of the DAC7 Directive on the Functioning of Platforms and Platform Operators, from the Perspective of the Legal Model of Their Collaboration with Individuals. Bialostockie Studia Prawnicze, 29(2), 177-194;

Поповић, Д. (2018): Пореско право. Правни факултет Универзитета у Београду;

Rapajić, M. (2021): Tax control and inspection supervision in the Republic of Serbia - characteristics of the legal framework and the need for coordination. Ekonomika: časopis za ekonomsku teoriju i praksu, 67(4), 75-90;

Цвјетковић Иветић, Ц. (2011): Основни правни инструменти узајамне помоћи у пореским стварима у Европској унији. Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 45(1), 469-485;

Цвјетковић Иветић, Ц. (2014): Размена информација у области непосредног опорезивања у праву Европске уније и пракси Европског суда правде. Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 48(3), 351-364;

Цвјетковић Иветић, Ц. (2022): Сарадња у пореским питањима између Србије, Северне Македоније и Албаније. Зборник радова Противречја савременог права, III, Источно Сарајево;

Council Directive 2011/16/EU of 15 February 2011 on administrative cooperation in the field of taxation and repealing Directive 77/799/EEC. OJ L 64, 11.3.2011, 1-12;

Закон о пореском поступку и пореској администрацији. Сл. гласник РС, бр. 80/2002, 84/2002 - испр., 23/2003 - испр., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 - др. закон, 62/2006 - др. закон, 63/2006 - испр. др. закона, 61/2007, 20/2009, 72/2009 - др. закон, 53/2010, 101/2011, 2/2012 - испр., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 - аутентично тумачење, 112/2015, 15/2016, 108/2016, 30/2018, 95/2018, 86/2019, 144/2020, 96/2021138/2022и 94/2024;

Закон о порезу на доходак грађана. Сл. гласник РС, бр. 24/2001, 80/2002, 80/2002 - др. закон, 135/2004, 62/2006, 65/2006 - испр., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 - одлука УС, 7/2012 - усклађени дин. изн., 93/2012, 114/2012 - одлука УС, 8/2013 - усклађени дин. изн., 47/2013, 48/2013 - испр., 108/2013, 6/2014 - усклађени дин. изн., 57/2014, 68/2014 - др. закон, 5/2015 - усклађени дин. изн., 112/2015, 5/2016 - усклађени дин. изн., 7/2017 - усклађени дин. изн., 113/2017, 7/2018 - усклађени дин. изн., 95/2018, 4/2019 - усклађени дин. изн., 86/2019, 5/2020 - усклађени дин. изн., 153/2020, 156/2020 - усклађени дин. изн., 6/2021 - усклађени дин. изн., 44/2021, 118/2021, 132/2021 - усклађени дин. изн., 10/2022 - усклађени дин. изн., 138/2022, 144/2022 - усклађени дин. изн., 6/2023 - усклађени дин. изн., 92/2023, 116/2023 - усклађени дин. изн. и 6/2024 - 101/2024 -. усклађени дин. изн, 8/2025 - усклађени дин. изн. i 19/2025);

Закон о доприносима за обавезно социјално осигурање. Сл. гласник РС, бр. 84/2004, 61/2005, 62/2006, 5/2009, 52/2011, 101/2011, 7/2012 - усклађени дин. изн., 8/2013 - усклађени дин. изн., 47/2013, 108/2013, 6/2014 - усклађени дин. изн., 57/2014, 68/2014 - др. закон, 5/2015 - усклађени дин. изн., 112/2015, 5/2016 - усклађени дин. изн., 7/2017 - усклађени дин. изн., 113/2017, 7/2018 - усклађени дин. изн., 95/2018, 4/2019 - усклађени дин. изн., 86/2019, 5/2020 - усклађени дин. изн., 153/2020, 6/2021 - усклађени дин. изн., 44/2021, 118/2021, 10/2022 - усклађени дин. изн., 138/2022, 6/2023 - усклађени дин. изн., 92/2023, 6/2024 - усклађени дин. изн. и 94/2024.и 8/2025);

OECD Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters (CMAATM, скр. Конвенција). Закон о потврђивању Конвенције о узајамној помоћи у пореским питањима. Сл. гласник – међународни уговори, бр. 8/2019,

Уредба Комисије бр. C(2023) 2352 од 13. априла 2023. године. Commission Implementing Regulation (EU) of 13.4.2023 laying down detailed rules for implementing certain provisions of Council Directive 2011/16/EU as regards the assessment and determination of equivalence of information in an agreement between the competent authorities of a Member State and a non-Union jurisdiction.

Published

11.06.2025

How to Cite

BATURAN, L., & MITROVIĆ, M. (2025). DAC7: IMPLICATIONS FOR THE SERBIAN TAX SYSTEM. Zbornik Radova Pravnog Fakulteta Univerziteta U Prištini. https://doi.org/10.63177/mns.2025.13